Nieuwsberichten

Veilige Haven: tijdelijk bijkomende opvang van vrouwelijke slachtoffers van IFG en hun kinderen

De coronacrisis zorgt voor een voedingsbodem die kan leiden tot een escalatie van intrafamiliaal geweld. Alle experten verwachten een aanzienlijke stijging van het aantal familiale crisissen, terwijl het voor kwetsbare vrouwen en hun kinderen momenteel niet evident is om aan de alarmbel te trekken. Door de strenge maatregelen kunnen ze nu moeilijk terecht bij hun sociaal netwerk, ook wanneer ze hun thuissituatie willen ontvluchten. Toch is de terechte boodschap: “Blijf niet in je kot als je in een onveilige thuissituatie zit”.

Dat legt een bijkomende druk op de reguliere opvangmogelijkheden voor slachtoffers en hun kinderen. Daarom werd tijdelijk een bijkomende opvang voor deze doelgroep gecreëerd via een hotel in Vlaanderen, op een geheime locatie, met de werknaam Veilige Haven. Het is dus geen vervanging van de bestaande opvangmogelijkheden, maar een aanvulling op dat aanbod. Vanaf dinsdag 14 april kunnen de eerste cliënten instromen in het opvanghotel.

Doelgroep

Vrouwelijke slachtoffers van intrafamiliaal geweld, al dan niet met hun inwonende kinderen, en die:

  • Voldoende zelfredzaam zijn
  • Basiskennis Nederlands, Engels of Frans (uitzonderingen mogelijk in overleg) hebben
  • Bij voorkeur gaat het om vrouwen die na de coronacrisis vrij snel kunnen doorstromen naar opvang binnen hun eigen netwerk
  • Exclusiecriteria zijn:
    • Zware psychiatrische problematiek of middelengebruik
    • Ziekteverschijnselen op het moment van aanmelding - tenzij er geen andere opvangmogelijkheden zijn

Hoe aanmelden?

De reguliere werking en hulpverlening loopt gewoon verder. Contacteer jouw reguliere contactpunt dat 24/7 bereikbaar is (Team Directe Opvang - Crisishulp +18 CAW - https://www.caw.be/locatie-overzicht/crisis/). Overleg met hen welk aanbod er nog is en het best past bij de noden van de vrouw en de eventuele kinderen. In het stroomschema vind je een beschrijving van het proces terug.

Indien opvang in de Veilige Haven zal plaatsvinden:

  • Praktisch:
    • Bij aanmelding wordt besproken hoe het vervoer naar het hotel best kan gebeuren. Het hotel regelt de verplaatsing tussen het dichtstbijzijnde station en het hotel.
    • Er is een voldoende grote kamer met badkamer (niet betalend voor cliënt – gezien het tijdelijke karakter).
    • Alle maaltijden worden voorzien (niet betalend voor cliënt – gezien het tijdelijke karakter).
    • Het hotel voorziet in samenwerking met de gemeente een boodschappendienst (de dienst is niet betalend, maar de boodschappen zijn wel betalend voor de cliënt (er zijn afspraken met OCMW bij beperkte financiële mogelijkheden cliënt)).
    • De eerste week blijven de cliënten op hun kamer. Daarna kan er gebruik worden gemaakt van gemeenschappelijke ruimtes (ook een tuin), met inachtneming van de nodige maatregelen in het kader van Covid-19.
    • Maximale duur van het verblijf: zolang de Covid-19 maatregelen van kracht zijn. Nadien wordt een overgangsperiode voorzien.
  • Veiligheid:
    • Het gaat om een anonieme locatie, die dus geheim moet blijven.
    • De nodige veiligheidsafspraken zijn gemaakt met het hotel en de lokale politie.
    • Ook met de cliënt worden de nodige veiligheidsafspraken gemaakt.
  • Ondersteuning en hulp:
    • Op weekdagen is een CAW-team aanwezig in het opvanghotel, dat een hulpverlenende intake zal doen, aanspreekbaar is voor de cliënten en de nodige hulpverlenende begeleiding en opvolging voorziet, zowel voor vrouw als kinderen (indien nodig in overleg met andere partners).
    • Als er bij de aanmelding al lopende hulpverlening is, wordt verwacht dat de betrokken dienst deze hulpverlening ook verderzet via dagelijkse telefonische contactname gedurende de periode dat de cliënt in het hotel verblijft. Dit wordt met de cliënt en de betrokken hulpverlener besproken. Het CAW-team volgt deze afspraken op.
    • Als er geen of onvoldoende hulpverlening lopende is, doet het CAW-team een motiverend aanbod voor een hulpverleningstraject. Als de cliënt toestemming geeft, vult het CAW-team een verwijzingsformulier in en mailt dat naar een beschikbare hulpverlener uit de regio van de cliënt (van FJC/ketenaanpak of CAW regulier), die contact opneemt met de cliënt en afstemt met het CAW-team.
    • Via het betrokken lokaal bestuur worden vrijwilligers voorzien die de nodige activiteiten organiseren voor de kinderen.

Vragen

Met algemene vragen (niet voor aanmelding) kan je op weekdagen terecht bij je regionale coördinator ketenaanpak/FJC. 

Jessy Clynen (0490-66 00 85   

Katleen Zeelmaekers 0492/ 34 84 60 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuws van partners